The Art of Resident Evil 5: minek is nevezzelek téged, kedves barátom? Könyvnek? Eh, túl általános. Fejlesztői naplónak? Nem egészen, annyira nem megy bele a részletekbe. Hiányos szókincsemnek köszönhetően egy jó darabig biztos nem találnám meg a helyes szót, úgyhogy maradjunk annyiban, hogy a sorozat rajongói számára ez maga a (Resident Evil 5 féle) Biblia.
200 oldalnyi gyönyör: képek, vázlatok, rengeteg érdekes információ egyenesen a játékon dolgozó fejlesztők szájából. Azt hitted, hogy a Resident Evil 5 minden apró részletét ismered? Hogy te tisztában voltál vele mi is ment keresztül a fejlesztők fején egy-egy kritikus döntés meghozatala előtt? Borulj térdre, kedves felebarátom, hogy aztán eme könyv oldalainak alapos tanulmányozásával megvilágosodjon előtted az Út.
Nem fárasztalak titeket tovább saját szavaimmal, inkább idéznék egy keveset A Könyvből:
Eredetileg egy fős játék lett volna, Chris főszereplésével. Sheva -egy sima NPC, akivel a végleges játékhoz képest valamivel később futnánk össze- a helyi milíciában szolgált. A co-op mód bevezetésével lett ő is BSAA ügynök.
Chrisnek azért vannak olyan nevetségesen nagy izmai, mert a Code Veronica eseményei óta folyamatosan edz a következő -és reményei szerint utolsó- Wesker elleni harcra.
Fontos információ: Sheva mellei valamivel kisebbek Jillénél. A játékosok többségének számára vonzó női karaktert akartak csinálni a fejlesztők, ezért az izmokból jelentősen visszavettek. A vállán található 'Shuja' tetoválás hőst jelent szuahéliül.
Wesker -emberfeletti képességei miatt- eredetileg nem rendelkezett volna kézifegyverrel. A fejlesztők azonban később úgy döntöttek, hogy szuper erejét csakis a 'kiváltságosok' ellen használja, mindenki mást egy pisztollyal intéz el (ami ráadásul a sorozatban jól ismert Samurai Edge). Kabátja egy különleges -repesz és egyéb, apró törmeléktől védő- anyagból készült.
A Jill-t irányító mechanizmus eredetileg a fején lett volna, ám a fejlesztési vezető szerint sokkal több finom részletet mutatna magáról a szereplő, ha a mellkasára kerülne a szerkezet. A fejlesztőcsapatból senki sem kifogásolta az ötletet.
A Tricell vezérigazgatója eredetileg férfi volt, Excella ennek a névtelen szereplőnek a személyes titkárnője volt. Wesker azért férkőzött a közelébe, hogy bizalmas információkat nyerjen ki belőle a céget illetően. Kapcsolatukat az egymás manipulációjából remélt kölcsönös haszonszerzés erősíti.
Amikor a férfi vezérigazgató ötletét elvetették, és Excellát helyezték ebbe a szerepbe, jóval mutatósabb karaktert csináltak belőle; a fejlesztőgárda ismét keményen megdolgozott azért, hogy a bevezető videókban a lehető legtöbbet megmutassanak a kellemes domborulatokból.
A Las Plagas helyett ismét a T-vírusé lett volna a főszerep. A gyülekező-/piacteret eredetileg zombik lepték el, és a végleges játékhoz képest háromszor nagyobb volt a mozgástér. Háromszor tervezték újra a területet a végleges forma elnyerése előtt.
Habár Jill 'halála' már a kezdetek óta a történet része volt, a fejlesztés egy bizonyos szakaszán lett volna egy elágazása történetben, ahol a játékos korábbi cselekedetei alapján akár tényleg végső nyugovóra küldhetné őt.
Az Executioner (baltás) eredetileg a láncfűrészes majini egyik variánsa volt, de furán nézett ki, ezért inkább egy teljesen új modellt készítettek.
Talán a legelső RE5 teaser trailer alapján nem túl meglepő, de lettek volna futó zombik a játékban.
A Kiepepeók (kis repülő szörnyek) eredetileg egy nagyon látványos jelenet formájában bukkantak volna fel, majd szedik szét Kirk helikopterét. A fejlesztők végül a csatornás bemutatkozás mellett döntöttek, a helikopteres jelenetből pedig egy szimpla real time esemény lett.
A co-op nélküli verzióban volt egy pálya, ahol Jill egy csapat BSAA ügynököt vezetett, Chris pedig feltehetően összefutott velük.
Volt egy éjszakai városi pálya, amelynek közepén egy hatalmas torony állt. Ezt megmászva fantasztikus látvány fogadta a játékost: egész Kijujut be lehetett látni.
Irving maga is egy kísérlet volt eredetileg, a tarkóján található vonalkóddal tudta beazonosítani a Tricell. A jól ismert hajós csata helyett a városban kellett megküzdeni vele.
Az Ndipaya királyságban játszódó pályák jóval kalandosabbak voltak, ám a co-op mód megjelenése miatt a csapdák, rejtvények egy jó részét ki kellett venni.
Az Ndipaya törzs a különböző gyógyhatásai miatt tartotta nagyra az Ndipaya/Progenitor virágot, de -irónikus módon- pont annak túlzott használata irtotta ki a civilizációjukat.
A Progenitor virágot a fejlesztés elején vízi növénynek tervezték.
Wesker halála korántsem lett volna olyan drámai, mint a végleges produktumban: sima, emberi formájában zuhant bele a lávába, majd égett szénné. A rakétavetős jelenet a korábbi részek végére való utalás miatt került bele a játékba.
Az egész aktív vulkános rész Wesker végét volt hivatott hangsúlyozni. Albert Wesker meghalt, nem fog visszatérni.
Wesker a gondolatával is tudta volna irányítani az Uroborost.
Chris és Wesker eredetileg egy monumentális közelharcot vívott volna egymással, a co-op mód miatt azonban ezt is megváltoztatták.
A játék fejlesztése 2004-ben vette kezdetét.
A RE4-féle kereskedők (Merchant) visszatértek volna.
A korai változatokban volt egy hatalmas sivatagi pálya, ami egy kiszáradt tó közepén található hajóroncshoz vezetett. Mivel viszonylag sík terepről volt szó, nehezen lehetett kitérni a támadások elől, az ellenfelek erősen korlátozott felbukkanási módja (földből való előbújás) pedig kiszámíthatóvá tette volna ezt a részt, így inkább jegelték az egészet.
Az egyik éjszakai pályán előre meghatározott ideig kellett életben maradnunk, amíg megérkezett a mentőhelikopter. Az ellenfelek? Folyamatosan újratermelődő Lickerek.
Az egyjátékos verzió egy hatalmas utcai csatával nyitott az Urboros ellen (ami a fejlesztés akkori fázisán még csak egy sima BOW volt). Excella és Irving biztonságos távolságról szemlélte az eseményeket. A névtelen férfi vezérigazgató a város különböző pontjain felállított kamerák segítségével informálódik a dolgokról.
A játék egy bizonyos pontján fogságba ejtették volna Sheva-t Excella emberei. Jill és Chris-nek kellett kimenekítenie.
A férfi vezérigazgatót végül hátba támadta volna Excella és Wesker; hidegvérrel megölik.
Lett volna Tyrant a játékban, amely Wesker utasítására megölné Excellát. A fejlesztők végül azért vágták ki, mivel szerintük nem illett bele a Wesker-Uroboros történetszálba.
Az eredeti forgatókönyv szerint Christ sokkal csúnyábban elintézte volna Wesker, mielőtt Jill kiugrik vele az ablakon. Cserébe legalább kiszúrta Wesker jobb szemét a kedves hölgyemény: ez lett volna az egyetlen gyenge pontja.
Wesker halálának egy újabb változata: továbbra is emberi formájában esik bele a térdig érő lávába, de ezúttal nem hal meg rögtön. Christ egy -Sheva és Jill által irányított- katonai repülőgép szárnyára ugorva menekül meg. A végleges játékhoz hasonlóan itt is a gombnyomások segítségével kilőtt rakéták vetnek véget napszemüveges barátunk életének.
Az első városi szakaszon egy zombikkal teli vonat siklik ki a játékos szeme láttára.
A kereskedőkhöz kissé nehezebben lehetett volna hozzájutnunk a RE4-hez képest, mivel azok elbarikádozták magukat a zombik elől. Először magukat az akadályokat kellett volna lebontani, majd az akciógombot megnyomva bekopogni a kereskedőhöz, aki egy résen kikukucskálva megkérdezné milyen szándékkal jöttél, és vannak-e élőhalottak a közelben.
Volt egy rész, ahol omladozó oszlopok között ugrándozva kellett kijutni egy zombiktól hemzsegő térségből. A dolgot még annyiban nehezítették a fejlesztők, hogy a szóban forgó élőholtak a tartóelemek folyamatos ostromlásával igyekeztek megkeseríteni életünket; a jó időzítés, valamint a fürgeség kombinációján múlott a feladat sikeres abszolválása.
Egy utolsó éjszakai pálya: ismét előre meghatározott ideig, ám ezúttal egy hatalmas zombi hordától kellett megvédenünk egy utcaszakaszt, különböző helyi NPC-k, valamint egy fontos szereplő segítségével (Jill és Barry között vacilláltak a fejlesztők). Egy látványos autóbalesettel vette kezdetét ez a rész.
Az egyik pályán egy hordókkal (és zombikkal) teli raktáron kellett átvágnia Chrisnek. Elsősorban az élethű fizika demonstrálása végett szerették volna belerakni a játékba.
Visszatérve a majinikhez: Chrisnek nem kevesebb, mint tizenkét BSAA ügynök segítségével kellett volna elfoglalnia egy erősen védett erődítményszerűséget.
Emlékeztek még arra a részre, amikor a liften ügyködő Josh-t kellett védeni a folyamatos támadásoktól? Lett volna még egy hasonló rész a játékban, ezúttal Jill és egy El Gigante szereplésével.
A fejlesztők elmondása szerint egy újabb zombikkal teli Resident Evil nem lett volna képes játék végéig tartani a korábbi rész által felállított minőségi mércét (unalomba fulladt volna), ezért döntöttek végül a majinik mellett.
A fejlesztés elején az Uroboros-t egy erősebb BOW-nak szánták a készítők. Két variánsa volt: U-9 és U-11. Az egyik egy egész vonatot bekebelezve próbált volna Chris nyomába eredni.
Talán a legmegdöbbentőbb információ: Spencer nem más, mint Saddler... legalábbis az eredeti tervek szerint. A RE4 végén bekövetkezett események miatt került tolószékbe.
Itt a vége, fuss el véle! A fenéket, ez a lista mindössze egy jelentéktelen töredékét teszi ki a könyvnek, ami még bizony tartogat bőven meglepetést a potenciális olvasók számára. Nyugodtan lehet azon vitatkozni, hogy mennyire eltávolodott a sorozat gyökereitől a Resident Evil 5, vagy, hogy mennyire sikeresen zárták le az Umbrella/Wesker féle főszálat, egy biztos: az Art Of Resident Evil 5 alapos átolvasása után másképp fogsz tekinteni a játékra.
Kötelező vétel minden Resident Evil rajongó számára!
A könyv előrendelhető a play-asia.com webáruházban!