Mivel egyszerre három, a videojáték ipar különböző területein erősen meghatározó szerepet játszó ember is részt vett a játék fejlesztésében, ezért mindenképpen fel kell készülni rá, hogy a Shadows of The Damned névvel fémjelzett produktumban lépten-nyomon ismerős motívumokba fogunk botlani.
Természetesen nem várható el, hogy mindenki tisztában legyen a készítő urak korábbi munkásságával, védjegyével, ezért a tisztánlátás érdekében az Ő nevükhöz vannak hozzárendelve a játék -általuk érintett- részegységei, rövid bemutatásuk kísérőjeként.
Goichi Suda (Hangulat, Történet)
Cseppet sem nevezhető szokványosnak a többség által Suda51-ként ismert, korábban temetkezési vállalkozóként tevékenykedő művész úr eddigi munkássága: a legjobban ismert Killer7 és No More Heroes játékai sem tartoznak a nagyközönség számára emészthető termékek közé. Beteges, elvont stílusuk, valamint sötét és olykor már-már gyerekesen brutális humoruk garantálták, hogy csak egy bizonyos réteg figyelmét vonják magukra, ám pont ez a nyugati piacon ritkának számító különcség vívta ki a szakma elismerését.
A Shadows of The Damned esetében azonban kissé igazságtalan lenne kizárólag Suda51 érdemeként emlegetni a játék felejthetetlen hangulatát; a művészeti irány meghatározásában nagy szerepe volt a neki felelő kreatív rendező, Massimo Guarininek is (Rainbow Six, Splinter Cell). Tökéletesen összehangolt munkájuknak eredménye egy teljesen szokatlan amalgamáció létrejötte: leginkább talán egy, a Tarantino által rendezett Machete és Dante Isteni színjátékának részeges egyéjszakás kalandjából született mutánshoz lehetne hasonlítani, a szó legjobb értelmében.
Egy pillanatra sem szabad az érzelmi húrokkal játszadozó, monumentális történetre számítani, nem ez a főcélja a Shadows of The Damnednek. A cselekmény roppant egyszerű: Garcia Hotspurr egy híres démonvadász, akinek kedvesét, Paulát, elrabolta az alvilág hercege. A főhős szerelme nem ismer határokat, ezért Johnson nevű hűséges társával (aki egy lángoló koponya) útra kel a nagy mentőakcióba.
Erre az egyszerű, gyakran önmagát és számos egyéb játékot kiparodizáló szerkezetre épül az egész termék, ami tényleg nagyszerű felüdülést jelenthet a játékosok számára; a manapság kissé sablonossá váló, fölöslegesen túlbonyolított és öncélú történetmeséléssel "megáldott" játékok piacán kifejezetten jól eshet a SoTD által nyújtott egyszerűség.
Shinji Mikami (játékmenet)
Nevéhez többek között a Resident Evil sorozat, azaz a túlélő horror, mint videojáték műfaj megszületése fűzhető; a sorozatra jellemző filmszerű kameranézeteket, korlátolt mennyiségű lőszert, valamint "tankszerű" irányítást számos hasonszőrű játék igyekezett átvenni, több-kevesebb sikerrel.
A számos elismerés ellenére mégis 2004-ben következett be az a lépés, amelynek köszönhetően végleg belevésődött Mikami neve a játéktörténelembe: az akció irányába terelt Resident Evil 4 teljesen átdolgozott irányításával sikerült felráznia a harmadik személyű lövöldözős játékok állóvizét, ráadásul a mai napig szabványnak számít ebben a kategóriában.
A Shadows of The Damned-nél rögtön fel is lehet fedezni ősének gyökereit, természetesen a 2011-ben elvárható újításokkal megtoldva. A kamera tehát továbbra is elsősorban a főszereplő háta (illetve célzás esetén válla) mögül kikandikálva követi a horrorisztikus kalandot, a manipulálás minimális lehetősége azonban rendelkezésre áll a jobb analóg kar segítségével.
Kellemes meglepetés éri a spirituális előd „célzáskor földbegyökerezett lábak" szindrómájára számító játékosok: Garcia Hotspur, ha nem is a derék ifjúság elánjával, de legalább finom kocogással igyekszik majd ilyenkor is minél nagyobb távolságot hagyni a démonok hordáitól.
Ha már múltidézés: akárcsak Mikami forradalmi játékában, itt is egy segítőkész (igaz, kissé megosztó látvánnyal rendelkező) fegyverkereskedővel lehet hozzájutni az alapvető túlélőkellékekhez, ami ezúttal elsősorban a lőszert, gyógyító cuccokat és a fegyverek fejlesztéséhez szükséges piros gyémántokat jelenti; a különböző puskák, karabélyok a történet során kerülnek automatikusan a karakterhez.
Érdekes megoldásnak számítanak a sötétség és a fény ellentéte köré épülő játékmeneti megoldások: az előbbi (bizonyos esetekben) káros hatással lehet Garcia egészségére, ráadásul az ellenséget egy kizárólag fénylövedék által eltávolítható páncéllal ruházza fel, míg az utóbbi értelemszerűen hátráltató tényező lehet a démonok számára. Igen ám, azonban számos esetben kell majd igénybe venni mindkettőt a továbbhaladáshoz, legyen szó bizonyos ellenfelek elpusztításáról, vagy akár az időnként felbukkanó rejtvények megoldása érdekében is.
Forradalmi újításokra ezúttal nem érdemes számítani, a játékmenet itt csupán egy (maximálisan funkcionális) eszköz; egyfajta festővászon, amelynek korlátozó határain belül készül el a sablonosság képébe nevető festmény.
Akira Yamaoka (zene, hanghatások)
A játék alapjait meghatározó utolsó, ám nem kevésbé jelentős tényező, Akira Yamaoka személyében egy igazi gyöngyszemre tett szert a Konami, amikor 1993-ben alkalmazásukba került. Kisebb projektjei mellett a Silent Hill játékok hozták meg neki az igazi áttörést: a sorozat összes eddigi részében felcsendülő zenei kompozíciók és hangeffektusok mérhetetlenül nagy szerepet játszottak az elborult világ felépítésében és jelentős szerepük volt a "videojáték zenéről" kialakult előítéletek és tévhitek eloszlatásában.
Részben Suda51 munkája iránti tiszteletének köszönhető, hogy csatlakozott a Shadows of The Damned fejlesztéséhez, ezáltal egy teljesen új réteggel ruházva fel a játékot.
Mert hogy az összetéveszthetetlen Yamaoka stílus itt is tiszteletét teszi, esetenként egészen szokatlan, ám mégis megnyugtatóan ismerős melódiák kíséretével: legyen szó a legjelentéktelenebbnek tűnő háttérdallamról, vagy a Mary Elizabeth McGlynn (Silent Hill) által előadott főcímdalig, mindenki garantáltan rá fog találni a kedvencére.
A kreativitás szikrája azonban nem csupán a zenei részleget borította el sikeresen a zsenialitás lángjaival: démonok szörcsögős utálattal teli harci kiáltásai, sejtelmes morajok, nyögések és elhaló sóhajok garmadája. A Shadows of The Damned hangkatalógusa minden egyes percben emlékezteti a játékost, hogy egy olyan gyönyörűen borongós világba tette be lábait, ahol elátkozott lelkek milliárdjai keresik eredménytelenül megváltásukat.
Kinek ajánlható?
Nehéz besorolni a Shadows of The Damned-et egy konkrét kategóriába. Attól függetlenül (vagy talán pont azért), hogy számos egyéb játékban fellelhető elemek köszönnek vissza, mit sem veszít egyediségéből, sőt, erre a "hiányosságra" lépten-nyomon emlékezteti a játékosokat pokolban való menetelésük során.
Humoros, nyomasztó, megbotránkoztató, gyerekes: jelzők ezrei közül lehetne válogatni, amelyek mind megfelelően leírnák a játék különböző elemeit. Ugyan lehet szakmai szemmel, darabjaira szedve elemezni a játék technikai sajátosságait, ezzel a megközelítéssel azonban teljesen szertefoszlana a termék által nyújtott varázs.
A Shadows of The Damned nem csupán egy videojáték, hanem egyfajta életérzésbe való betekintés is, ami közösségi programként legalább annyira megállja a helyét, mint egyszemélyes meditációként.