10. Teljesítmény jutalmak („achievement” rendszer)
Mielőtt bárkinek is lehetősége lett volna megosztani az eredményeit másokkal, a játékosok nagy részét semmi sem ösztönözte arra, hogy száz százalékra teljesítsen egy játékot, hogy többféle mozdulatot, és fegyvert használjon fel az ellenfelek legyőzéséhez. Aztán a Microsoft bevezette a köztudatba saját, pont alapú jutalomrendszerét, és játékosok millióit ösztönözte arra, hogy egy főellenséget többféle fegyverrel is legyőzzön, vagy éppen 2007. 07.07-én játsszon egy adott játékkal. Az „achievement” rendszer hatalmas népszerűségre tett szert, ezért nem meglepő, hogy a jelen generációs játékok szerves részévé vált.
9. Letölthető tartalmak
A letölthető tartalom nagyon sokáig, csak a PC-s játékosok kiváltsága volt. Ők kapták az új tartalmakat, a különféle javításokat interneten keresztül, miközben a konzol tulajdonosoknak csak annyi tartalom jutott, amennyi a lemezen volt. A Sega Dreamcast vezette be először a konzolos világba a letölthető tartalom fogalmát, igaz a szolgáltatás az akkori modemes internet sebesség miatt eléggé korlátozott volt. Az internet rohamos elterjedésének köszönhetően ma már elképzelhetetlen lenne a videojáték ipar letölthető tartalmak nélkül.
8. „Lock-on Target System”
Ezt a technológiát elég nehéz magyarra fordítani, ezért írtam angolul. A technika lényege, hogy amikor egy ellenfél megjelenik a képernyőn (vagy a játékos kiválasztja), akkor a kamera kizárólag az adott ellenfélre fókuszál, vagyis „ráragad az ellenfélre”. Ezt a technikát a The Legend of Zelda: Ocarina of Time játék alkalmazta először, és a mai játékok is alkalmazzák a tovább fejlesztett változatát (például: Fallout 3, GTA IV, Red Steel 2).
7. 3D grafika
Bizony nem találunk olyan videojátékokkal fogalakozó emberkét, aki ne ismerné be, hogy a harmadik dimenzió megjelenése gyökeresen megváltoztatta a játékokat, és olyan játékhősök megszületését tett lehetővé, mint Lara Croft, vagy éppen Crash Bandicoot. A harmadik dimenzió bizony sok lehetőséget rejtett magában a 90-es években. Sosem felejtem el azt a pillanatot, amikor a tv-ben futó 576 műsorban először megláttam a Tekken első részét.
6. D-pad
Egészen 1982-ig a legtöbb játékot botkormánnyal kellett irányítani, ám ez cseppet sem tetszett a Nintendo cégnél dolgozó Gunpei Yokoi-nak. Ő valami kisebb, és könnyebb irányítási lehetőséget keresett. Gunpei az ötletet Milton Bradley Microvision nevű kézi konzoljából merítette. Továbbfejlesztette, és tökéletesítette a technikát, így született meg a D-pad, amely nélkül elképzelhetetlen egy a mai szemléletnek is megfelelő kontroller.
5. Analóg kar
Igaz ugyan, hogy a D-pad tökéletesítette a játékok irányítását, mégis kevésnek bizonyult egyes játékok esetében még úgy is, hogy a kezdeti 4 irányt 16-ra bővítették. Szükség volt tehát egy olyan irányítási metódusra, mely sokkal pontosabb. Hogy ki készítette el az első analóg kart? Ere könnyű válaszolni. Az első analóg kart 1982-ben (a D-pad megjelenésének évében) az Atari mutatta be az Atari 5200-as konzolján. A baj csak az volt vele, hogy túlságosan megelőzte a korát, az akkori játékok irányítására alkalmatlannak bizonyult. Kinek köszönhetően terjedt el mégis? Erre már nem könnyű megtalálni a választ. Egyesek a N64 konzol számlájára könyvelik el a sikert, míg mások szerint a Sony, és a Dual Analog Stick tette népszerűvé.
4. Mozgás érzékelős irányítók
A mozgásérzékelést mindig hatalmas vita veszi körül. Ki találta ki? Mikor találta ki? És főleg miért? Sokan úgy gondolják, hogy a mozgásérzékelés bevezetése a köztudatba a Nintendo-nak köszönhető. Mások úgy gondolják, hogy ez nem igaz, mert a Nintendo előtt is voltak próbálkozások (Power Glove). Bárkinek is adunk igazat annyi biztos, hogy a jövőben nagymértékben fogja alakítani a videojáték ipart.
3. CD-k
Igen, pontosan. A compact disk-ről beszélünk. A CD segített áttörni azokat a méretkorlátokat, amelyeket a cartridge állított fel az akkori konzolok előtt. A CD-nek köszönhetően a játékok szebbek lettek, megjelentek a CGI betétek, és a fejlesztők előtt kinyílt minden kapu, ami a méretkorlátozások miatt addig zárva volt. a CD formátumot több konzolgyártó is felhasználta (Commodore CD, 3DO, stb.), de az elterjedésében a Sony Playstation konzoljának volt a legnagyobb szerepe.
2. Mentett játékok
Bizony a régebbi játékok esetében az állás elmentése nem volt lehetséges. A legtöbb játék a „password” technikát alkalmazta. A pálya végén kaptunk egy kódot, amit ha beírtunk a főmenüben, akkor másnap az adott pályától folytathattuk a játékot. A megszerzett fegyverek, és életek viszont eltűntek. Mivel a játékok egyre hosszabbak, és komplikáltabbak lettek, felmerült az igény a játék állapotának elmentésére. A PC esetében ez nem volt gond, mert a legtöbb PC beépített merevlemezzel volt ellátva. A konzoloknál ezt a feladatot a memória kártya látta el.
1. Multiplayer játék
Kezdetben a játékok eléggé antiszociálisak voltak. A játékosok el voltak szigetelve a sötét szobák mélyén mindaddig, amíg meg nem jelentek az első multiplayer játékok PC-re. A konzolok kicsit később követték ezt a trendet, az xbox, és a Playstation 2 volt az első olyan gép, amelyen igazán támogatva volt a multiplayer játék. Mára már elképzelhetetlen egy akciójáték e nélkül a funkció nélkül.